Mohamed Abolgasem Ali Arteimi


Permanent Lecturer

Qualification: Doctorate

Academic rank: Professor

Department of Electrical and Computer Engineering - School of Applied Sciences and Engineering

Publications
الذكاء الإصطناعي والنظم الخبيرة
كتاب

يؤكّد الكثير منا علّىأن الأنشّطة الذهنيّة لسنسّان مثّل فهّم اللغّة الطبيعيّةأو قيّادة

س ّّيارة أو حّّل مسّّألة رياضّّيةأو نظّّم قصّّيدة شّّعريةّّتتطلب"ذكّّاء"، ولقّّد مّّنح الجّّنس

البشّّري لنفسّّه الإسّّم العلمّّي إنسّّان(كّّائن عاقّّل أو حكّّيم)لأّّن قّّدراتنا العقليةمّّهمّّة جدا

ّ

ّ

لحياتنّّا اليوميةوإحساسّّنا بّّالنفس،ويحّّاول علّّم الّّذكاء الاصّّطناعي فهّّممكونّّاتالّّذكاء

ولربمّّاانأحّّد أسّّباب دراسّّة هّّذا المجّّال هّّو فهّّم المزيّّد عّّن أنفسّّنانحّّن البشّّر،ولكّّن

بخّّلاف مجّّالات الفلسّّفةوعلّّم الّّنفس التّّي تهّّتم أيضّّا بموضّّوع الّّذكاء، يعمّّل الّّذكاء

الإصطناعي على بناء كائنات ذكيةو كذلك فهمها،والسبب الآخر في دراسّة مجّالالّذكاء

الإصطناعيهو أن الكائنات الذكية المصنعة مهمة في حد ذاتهاإذانتج الّذكاء الإصّطناعي

عدة منتجات شيقةّو مدهشةرغّم أن هّذا المجّال مّازال فّي بدايّة نشّأته.رّغّم أنه لا أحّد

يستطيع التنبؤ بالمستقبل بالتفصيل إلا أنه من الواضّحأن الحاسّوب بّذكاء يضّاهيمسّتوى

الإنسان أو أفضل قد يؤثرّتأثيرا كبيرا على حياتنا اليوميةوعلّى مجّرى الحضّارة المّقبلة.

يكرسالّذكاء الاصّطناعي الجهّودتجّاه إحّدى أكبّر المعضّلات، وهّي كيّف يمكّن لّدما

صغيرو بطيء(سواء كانحيويا أو الكترونيا)أن يلاحّظويفهّمويتنبّاء ويعّالج ببراعّة

عالما أكبر حجما وأكثرذاتّه تعقيدا من الدماكيّف يمكننّا بنّاء شّيء بهّذه الخصّائص.

هذه أسئلة صعبة ولكن الباحث في هذا المجال له دليل قويعلىأن هذا الطلّب ممكّن وكّل

ما يجب عليه أن يفعلهو أن ينظر فينفسه وإلى من حوله من بني جنسهليرىأمثلّةعلّى

الكائنالذكي

محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (01-2023)، طرابلس: الأكاديمية الليبية،

Adaptive E-Learning System using Fuzzy Logic
Journal Article

The spread of ICT in education and learning has changed the way of teaching and learning, and

this raised the issue of getting e-learning systems to adapt/personalize with respect to student's

knowledge achievement. However, the relation between the concepts in the programming domain

are not definitive and they are fuzzily related. In this Paper, we describe a practical experience for

developing adaptable e-learning system using fuzzy logic to model and evaluate student's

knowledge for the purpose of adaptation in the field of Computer Programming. Fuzzy logic

technique modeled as a plugin on MOODLE Learning Management System at the Libyan

Academy for Postgraduate Studies is developed. Conclusions highlighted some important lessons

in increasing learning effectiveness and learner's satisfaction.

Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (12-2021), طرابلس: الأكاديمية الليبية, 3 (3), 1-14

تحــديــات تطبيق تقنيــات أنظمـة الدفع الإلكتروني في ليبيــا
رسالة ماجستير


اسة إلى التعرف على واقع تحــديــات تطبيق تقنيــات أنظمـة الدفع الإلكتروني في ليبيــاهدفـــت هذه الدر.

اسةولتحقيق هذا الهدف اتبعت الدرالمنهج الوصفي التحليلي، وتم توزيع عدد(3)استبانات على ثلاث فئات

مختلفة هم موظفي المصارف والتجار وعملاء المصارف لمعرفة واقع تحــديــات تطبيق تقنيــات أنظمـة الدفع

الإلكتروني في ليبيــا،واحتوت الاستبانات على أكثر من محور للتعرف على واقعأنظمةالدفع الإلكتروني،

التحديات وتحديدالتيوتم الإلكتروني الدفع وانظمة أدوات استخدام تواجهاستخدامبرنامجالتحليل

الاحصائيSPSS))لتحليلاج النتائج.البيانات واستخر

اسة الى العديد من النتائجوقد وتوصلت الدركان من أهمها: أن حجم الخدماتالتييقدمها المصرف من

خلال أدوات الدفع اًلإلكترونية ضعيف نسبيابالإضافةالى ضعف في حجم ما تملكه من تلك الأدوات، وأن

ة لقيام أنظمة الدفع الإلكترونية إلا أنها بحاجة للتطوير ودعم حكوميأساس البنية التحتية التكنولوجية متوفر

ا ً هاما ً في انتشار الخدمات المصرفية الإلكترونية وفي توفير سياساوالذي يشكل دورت وتشريعات قانونية

داعمة لانتشار تلك الخدمة، وأن تطبيق تقنيات انظمة وادوات الدفع الالكتروني يواجه العديد من التحديات

اك أهمية استخدام أنظمة وأدوات الدفع الإلكتروني من قبل العملاء مما أدى الىمنها: قلة المعرفة وعدم إدر

انعدامالثقةبأنظمةالدفع الإلكتروني والميل الى الدفع النقدي في المعاملات التجارية وتفضيلها على باقي

ى.وسائل الدفع الأخر

ومن خلال هذه النتائج أوصت الباحثة بما يلي

محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (04-2017)، online: الأكاديمية الليبية،

Providing Open Access for Scholarly Information in Libya
Conference paper

Digital libraries support the transition of academic

institutions towards digital universities, and introducing ETD digital

repositories is believed to be a step in this process. This paper

describes an ETD Digital Library project at the Libyan Academy of

Graduate Studies. The project aims to build digital library for theses

and dissertations (ETD). This work is a project for the first

institutional ETD digital library in the Libyan country. The

researchers developed a system based on Greenstone open source

system for building ETD digital library. A metadata for theses and

dissertations was developed in this research. The paper addresses

issues related to project design, development and user satisfaction.

Conclusions highlighted some important lessons learned to date.

Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (05-2016), الفلبين: الأكاديمية الليبية, 1-4

تطبيقات الذكاء الإصطناعي
تقرير علمي

يُعد الادراك البشري فئة مركبه من الظواهر التي تعمل أنظمة الذكاء الاصطناعي على الارتباط بها بطريقتين مختلفتين: يهتم المناصرون لما يُعرف بالذكاء الاصطناعي القوي ، ببناء انظمة لها سلوك في مستوى غير مميز عن الانسان، ويؤدي النجاح في الذكاء الاصطناعي القوي الى انتاج عقول حاسوب   تتمركز في كائنات فيزيائيه مستقله مثل القِن الآلي (robot) أو ربما في عوالم" افتراضيه  virtual  " مثل فضاء المعلومات الذي يتكون بواسطة شبكة المعلومات الدوليه Internet.

الاتجاه البديل للذكاء الاصطناعي القوي هو تأمل إدراك الانسان والبحث عن كيفية دعمه في المواقف او الحالات الصعبه أو المعقدة. فمثلا، قد يحتاج قائد طائرة مقاتله إلى عون أنظمة ذكيه للمساعدة في قيادة طائرة شديدة التعقيد لا يمكنه قيادتها بمفرده. هذه الاساليب الهيّنه لا يُقصد منها ان تكون مستقلة بذاتها ، ولكنها شكل من التحسين الادراكي لدعم الانسان في عدة مهام. في مجال الطب مثلا، تستخدم انظمة الذكاء الاصطناعي لدعم العاملين بمجال الصحه أثناء تأديتهم لواجباتهم، معينة في مهام تعتمد على مداولة البيانات والمعرفه. قد يعمل نظام الذكاء الاصطناعي ضمن نظام طبي الكتروني، مثلا وينبّه الطبيب السريري عندما يكتشف مؤشرات مخالفه للخطه العلاجيه. قد ينبّه الطبيب ايضا عندما تكتشف أنماط في البيانات تشير الى حدوث تغييرات مهمه في حالة المريض.

إضافة الى المهام التي تتطلب تفكير باستخدام معرفه متخصصه، يوجد لأنظمة الذكاء الإصطناعي دور مختلف تلعبه في عملية البحث العلمي. بالتحديد، تمتلك الأنظمة الذكيه إمكانية التعلم، التي تعمل على اكتشاف ظواهر جديده وخلق معرفة متخصصه. فعلى سبيل المثال، يمكن استخدام نظام حاسوب ذكي لتحليل كميات من البيانات والبحث عن أنماط مركبة بها توحي بإرتباطات لم تكن متوقعة من قبل.

كما يمكن أيضا في ظل وجود نموذج للمعرفة الحاليه في تخصص ما، استخدام نظام الذكاء الاصطناعي لإبراز الاختلافات بين الملاحظات التجريبيه والنظريات القائمه.

محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (01-2015)، online: المؤسسة العربية للعلوم والتكنولوجيا،

Utilizing Cooperative Learning for It Graduate Studies
Conference paper

The continuous call on the increase of the quality of teaching put more pressure on academics to

draw on students experiences and propose new approaches for delivering information and increasing the

standards of teaching excellence. There are several generalized approaches to the scholarship of teaching and

learning such as continuous professional development and learning by developing, however cooperative

learning combined with project-based learning can be used in a range of disciplines in graduate studies such

as Information Technology. From our experience in teaching: e-commerce subject and web application

security course we found that such a strategy encourages lecturer to continue improve the curriculum and

delivery process leading to better learning experience for the students. This paper reports on the practical

nature of cooperative learning and how to use it to bridge Teaching and Learning as well as Theory and

Application. Our purpose is to report on cooperative learning in graduate studies using Project-based learning

strategy. It demonstrates the value of student empowerment and leadership in autonomous project groups.

The strategy is designed primarily to increase student engagement and improve the learning process. We

evaluate the success of the strategy by evaluating student attendance and active participation in classroom

discussions, learning outcomes, and student results. The success of the strategy encourages us to incorporate

the project-based approach on more than one course

Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (08-2014), الفلبين: Libyan Academy, 1-5

التعلم النشط واستقراء قاعدة المعرفه
مقال في مؤتمر علمي

تعرض هذه الورقه طرقا لتعزيز دقة انظمة التعلم الاستقرائي، وتهتم بمسائل: تعلُم قواعد الأثر  production rules في مهام تصنيف متعددة الفئه  multi-class classification tasks في مجالات مشوّشه ، والإبقاء على تعلم مستمر عند مصادفة وضع جديد عقب انتهاء مرحلة التعلم الأولى، وتصنيف كائن ما  object عندما لا يوجد قانون ينطبق على ذلك الكائن.

لقد اوضحنا ان دمج نسق تقييم الأداء والتعلم يعمل على تقديم تصنيفات دقيقه لفئات بيانات واقعيه. وتعرض الورقه النظام أريس  ARIS الذي يحقق هذا الاسلوب، وقد تبين ان التصنيفات الناتجه هي غالبا أدق من تلك التي توفرت عن طريق قواعد المعرفه غير المنقحه.

يعتمد قرار التصميم الرئيسي في نظام اريس على ترتيب القوانين Rules طبقا لأوزانها، ويتم تعلم وزن القانون باستخدام نظرية باييز لحساب اوزان شروط القانون ودمجها، ويركز هذا النموذج على تحليل قاعدة المعرفه ويساند عملية التنقيح بكفاءة.

ان هذا النظام (أي اريسARIS) ليس تفاعليا، ويعتمد على كاشفات  heuristics لتركيز عملية التنقيح على تلك التجارب التي تبدو اكثر تناغما مع فئة بيانات التنقيح. ويتكون الاطار التصميمي لنظام ARIS من نموذج جدولي لتمثيل اوزان القانون والعلاقه بين حالات التنقيح والقوانين التي تفي (او تنطبق على) كل حاله لتركيز عملية التنقيح، وقد استخدم النظام لتنقيح قواعد معرفه صنعها ARIS بنفسه، وكذلك تنقيح قواعد معرفه اختلقها نظام RIPPER ونظام  C4.5 في عشرة ميادين تم اختياها.


محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (10-2013)، المغرب: المؤسسة العربية للعلوم والتكنولوجيا، 1-10

النشر الإلكتروني: دراسة تحليليه
تقرير علمي

الهدف لأي نظام معلوماتي هو استغلال المعلومات واستثمارها للرفع من مستويات التعليم وتشجيع المساهمة في اتخاذ القرار لتقدم البشريه. وتبث المعلومات المنتجه بواسطة العديد من وسائط النشر المتاحة ، وتتعاظم اهمية النشر الالكتروني كلما اتسعت الشبكة المعلوماتيه( الانترنت) internet ، فحجم المعلومات المتوفر بها مذهل ويزداد ميتخدموها بالآلاف كل يوم. كما تعمل التقنيات لحديثه على إحداث تحولات جوهريه في عملية نشر و توزيع المعلومات وهي تشكل اساسا لمجتمع المعلومات الجديد.

تحاول هذه الورقه دراسة تأثير النشر الالكتروني والشبكة المعلوماتيهعلى الكتاب الورقي والمكتبات والدوريات العلميه .


محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (04-2013)، طرابلس: الأكاديمية الليبية،

ACTIVE LEARNING WITH KNOWLEDGE-BASE INDUCTION
Conference paper

This paper presents empirical methods for enhancing the accuracy of inductive learning systems. It addresses the problems of: learning propositional production rules in multi-class classification tasks in noisy domains, maintaining continuous learning when confronted with new situation after the initial learning phase is completed, and classifying an object when no rule is satisfied for it.

It is shown that interleaving the learning and performance-evaluation process allows accurate classifications to be made on real-world data sets. The paper presents the system ARIS which implements this approach, and it is shown that the resulting classifications are often more accurate than those made by the non-refined knowledge bases.

The core design decision that lies behind ARIS is that it employs an ordering of the rules according to their weight. A rule’s weight is learned by using Bayes’ theorem to calculate weights for the rule’s conditions and combining them. This model focuses the analyses of the knowledge base and assists the refinement process significantly.

The system is non-interactive, it relies on heuristics to focus the refinement on those experiments that appear to be most consistent with the refinement data set. The design framework of ARIS consists of tabular model for expressing rule weights, and the relationship between refinement cases and the rules satisfied for each case to focus the refinement process. The system has been used to refine knowledge bases created by ARIS itself, as well as to refine knowledge bases created by the RIPPER and C4.5 systems in ten selected domains.


Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (10-2012), ACIT: ACIT, 1-6

USING THE BRILL PART OF SPEECH TAGGER FOR MODERN STANDARD ARABIC
Conference paper

In this paper we study the use of the Brill tagger [5,6,7] for tagging Modern Standard Arabic (henceforth MSA) text. The Brill tagger is a famous public domain part of speech tagger, originally designed for tagging English text by implementing machine learning approach through the method of transformation rules. IT had been adopted for other languages by many researchers [17,19,22]. Some modifications are needed on the learner and tagger that are written partly in perl and partly in C programming languages, and are run under the unix/linux operating system. The main change is done on the initial state tagger, which is used by both learner and tagger. A program is written using the lexical analyzer Lex to capture Arabic morphological structures, and then interfaced with both learner and tagger. The tagset used in this work is a revised version of that introduced by Khoja [11]. The revision included changing some of the tags for linguistic considerations and introducing some new tags to make the set more powerful, or to make up for limitations in the original tagset that hinder tagging some words. The corpus is obtained from two Jordanian magazines, and has to go through a series of editing steps. A collection of lexical rules and contextual rules are obtained and applied to Arabic text. The tagging accuracy of the resulting tagged text is measured now to be an average of up to about 84% for both known and unknown words, A rate, which is very promising for such a complex language and rich tagset. We still hope for better performance.

 


Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (08-2012), طرابلس: الأكاديمية الليبية, 1-6

Potential Opportunities, Barriers and Enablers to Use E-Learning within Libyan Medical Educational Institutions
Conference paper

An article published in The New York Times on March 20, 2009 gives a very clear message of Libyan citizens: “We don’t need money, we need roads, we need health care, education, and we need an economy”. There are only 13 doctors, 48 nurses, 34 hospital beds per 10,000 people in Libya. Similar to this, ample evidences are available to prove that Libya has a poor healthcare system

Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (07-2010), طرابلس: الأكاديمية الليبية, 1-8

Double Transform Contour Compression
Conference paper

In this paper a data compression technique using double transforms is proposed. The compression ability of any transform or a combination of transforms is evaluated by the error in the reconstructed data and/or its fast implementation. This investigation concerns the reduction in the computational requirements for data compression without increasing, significantly, the error in reconstruction. The double transform approach is based on the transformation of input data using WHT, rejecting some of the spectral components, converting the spectrum from WHT domain into DCT domain, and then inverse transform using DCT. In the experimental part of this paper, several contours extracted from 2D images, using the FCCE method for contour extraction, ware used. It is shown that the proposed technique reduces the number of multiplication operations, comparing with DCT. In addition, the compression process does not require any multiplications at the transmitting end, thus can be used for real time compression applications.

محمد ابوالقاسم علي الرتيمي, (09-2009), الاردن: الأكاديمية الليبية, 1-6

الملكية الفكرية وبرمجيات الحاسوب
تقرير علمي

بزغ مفهوم الملكية الفكريه كأداة عامه لخدمة الإهتمامات الاجتماعيه والاقتصاديه والسياسيه، وهي نتاج صناعة الطباعة والنشر في العصر الصناعي ؛ الا ان عبور المجتمعات الى عصر ما بعد الصناعه ( او ما يعبر عنه بعصر المعلومات) ، يجعل اهداف نظام الملكية الفكريه و مكوناته بحاجه الى دراسة و تقويم في ايامنا هذه التي سادت فيها تقنية المعلومات والاتصالات .

ويعني هذا المفهوم الحقوق القانونيه الناتجة عن نشاط فكري في مجالات الصناعة والعلوم والادب والفنون، وتمنح قوانين حماية الملكية الفكريه الفرد الحق في ان يحمي اختراعه وتضمن له القوة في منع الآخرين من استخدام اختراعه بدون إذن منه. وتقسم الملكية الفكرية إلى نوعين

1-     الملكية الصناعية والتي تتضمن الاختراعات (شهادة البراءة) والعلامات التجاريه والتصاميم الصناعية، وغيرها

2-     حقوق النشر وتتضمن الأعمال الفنية والأدبية مثل القصائد والروايات والأفلام والأعمال الموسيقية

ويُبيّن الشكل التالي أقسام نظام الملكية الفكرية

محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (07-2009)، طرابلس: الأكاديمية الليبية،

التخطيط الإستراتيجي للحكومة الإلكترونيه
مقال في مؤتمر علمي

حتى يمكن إستيعاب مفهوم الحكومة الإلكترونيه يجب أولا معرفة معنى الحكومة بشكل عام، فالحكومة هي في الواقع مزيج متغير من الاهداف والمهام والتشكيلات الإداريه التنفيذيه، وتقدم الحكومه خدماتها عبر العديد من القنوات مثل المصارف العامه ومكاتب البريد ومكاتب الضرائب و الجوازات.... الخ. أما الحكومه الالكترونيه فهي تشكيلة من المجهودات الثوريه التي يقصد منها استخدام التقنيات الحديثه لدعم عمليات التحول او التغيير في العمل الحكومي وآدائه، فالحكومه الالكترونيه ليست مجرد شراء أجهزة حاسوب او بناء موقع للمعلومات، لكنها عملية تحول في العلاقه بين الحكومه والجماهير، إنها تدور حول تقديم الخدمات الحكوميه من خلال استخدام التقنيه ويجب ان تطرح المؤسسات الحكوميه على نفسها وبشكل دائم ثلاثة اسئله:

اولا: ما هي المهام او الواجبات الحكوميه التي تخضع لمسئولية المؤسسة ؟

ثانيا: كيف يمكن تغيير اساليب العمل الحاليه آخذين في الاعتبار تضمين التقنيات الحديثه والمتجدده ؟

ثالثا: هل تعكس نماذج العمل الجديده اهتمامات و رغبات واولويات الجماهير المستفيده ؟

 

ونستخدم في هذا المقال مصطاح الحكومه لنعني الوحدات الاداريه للجنة الشعبية العامه والهيئات والمؤسسات التابعة لها وكذلك اللجان الشعبيه للقطاعات والشعبيات، والتي تهدف الى توفير البنية التحتيه للاقتصاد لتضمن تعزيز القوة الاجتماعيه من خلال تحسين التعليم والصحه وكذلك ادارة شئون العدل لضمان أمن شامل ، ويمكن استخدام مصطلح الفُتاحه (بضم الفاء) لتعني مفهوم الحكومة ايضا، ولكننا سنستمر مع المصطلح الأول نظرا لشيوعه.

وطبقا لذلك فإن الحكومة الالكترونيه هي تطبيق تقنية المعلومات والاتصالات لتحقيق الكفاءة والشفافيه وصحة المعلومات وتبادلات المعلومات داخل الحكومه، وبين الحكومه والمؤسسات الفرعية التابعة لها والشعبيات ، وبين المواطنين والمؤسسات العامه والمنظمات غير الحكوميه ، وتعزيز قدرة المواطنين في الوصول للمعلومات واستخدامها.

محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (06-2009)، طرابلس: الأكاديمية الليبية، 1-8

Utilizing Learning Styles For effective Web-Based Learning
Conference paper

We present a model of web-based learning for teaching Visual Programming in Delphi, by adopting individual learning styles. A software system was developed for this purpose where two learning models (namely; 4MAT system and PBL system) are implemented. The goal of this research is to examine the influence of the two selected models on students of different learning styles enrolled in a web-based programming course.

Students were randomly divided into two groups, one for each learning model, and are given access to a website designed specifically for this purpose. Pre and post-tests were carried out.

A controlled evaluation is currently underway to assess the impacts of the system on students programming skills as well as their attitudes surrounding the use of available web facilities.


Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (04-2009), القاهرة: الأكاديمية الليبية, 1-10

البنية التحتيه لتقنية المعلومات ومستقبل التعليم
تقرير علمي

لقد اصبحت تقنية المعلومات القوة الدافعه للتحولات الاقتصاديه والاجتماعيه والحياة السياسيه على المستوى العالمي، ولا توجد فرصه جيده امام الدول للتقدم في هذا العصر بدون الاندماج في ثورة المعلومات. ان الفرق بين الذين "يملكون" والذين "لا يملكون" المعلومات يزداد باضطراد، سواء بين الدول بعضها البعض او في داخل الدولة الواحده وانه من الضروري ان يتم استيعاب العديد من الامور في عمليات ادخال تقنية المعلومات في الدول الناميه والتعامل مع الشئون الاساسيه اولا باول لتلبية احتياجات الافراد رجالا ونساء.

كيف يمكن للمؤسسات التعليميه التكيف بسرعة مع التطورات التقنيه؟ ما هو الوضع الحالي للتعليم؟ واين يجب ان نوجه استخدامات التقنيه في التعليم حتى يمكن تطوير النظام التعليمي في الجماهيرية العظمى؟

نعرض في هذه الورقة البنية التحتيه لتقنية المعلومات ودورها في اعادة هيكلة المؤسسات التعليميه والرفع من مستوى المعيشه من خلال خلق موارد اقتصاديه جديده او التقليل في كلفة الخدمات المقدمه، ونسلط الضوء على اهم المسائل المتعلقة باستخدام تقنية المعلومات في التعليم، ومستقبل التعليم في العالم وفي الجماهيرية باعتبارها جزء من المنظومة الدوليه.


محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (03-2009)، طرابلس: الأكاديمية الليبية،

الذكاء الإصطناعي في التعليم (نظم التعلم الذكية)
مقال في مؤتمر علمي

 تستخدم الحواسيب في مجال التعليم منذ اكثر من ثلاثين عاما، وتعد نظم التدريب المعتمدة على الحاسوب computer based training والتعلم المساند بالحاسوب computer aided instruction من أولى النظم التي تعد محاولات للتدريس باستخدام الحواسيب [3,4,5]. ولم تكن هذه النظم مخصصة لحاجات المتعلم الفردية، بل كانت القرارات المتعلقة بتجوال وحركة الطالب داخل المادة العلمية محكومة في شكل مخطط مسبقا، مثل:

اذا تمت الاجابة على السؤال 21 بشكل صحيح

                                          تابع للسؤال 54

  والا انتقل الى السؤال 32

 

وبالتالي لم تؤخذ قدرات المتعلم بالحسبان

و رغم كفاءة نظم التدريب المعتمدة على الحاسوب CBT ونظم التعلم المساند بالحاسوب CAI في مساعدة المتعلمين، إلا أنها لا تقدم عناية فردية للطالب كما يفعل المعلم الطبيعي (الإنسان). و حتى يمكن للنظام التعليمي المعتمد على الحاسوب تقديم هكذا اهتمام، على النظام التفكير في كل من المجال التخصصي والمتعلم ذاته أيضا، وهذا ما شجع البحث في مجال بناء نظم التعلم الذكية  intelligent tutoring systems . و توفر هذه النظم مرونة في عرض المادة العلمية وقدرة اكبر للاستجابة الى حاجات الطالب، وتكتسب هذه النظم خاصية الذكاء من خلال قدرتها على عرض قرارات تربوية تعليمية عن الكيفية التي تمر بها عملية التعلم و كذلك اكتساب المعلومات عن شخصية المتعلم، ويسمح هذا بتوفير قدر كبير من التنوع بواسطة تغيير تفاعلات النظام مع الطالب. وقد أظهرت الدراسات الميدانية ان نظم التعلم الذكية ذات فاعلية عالية [4,5].

محمد ابوالقاسم علي الرتيمي، (01-2009)، طرابلس: الأكاديمية الليبية، 1-18

RULE REFINEMENT IN INDUCTIVE KNOWLEDGE-BASED SYSTEMS
PhD Thesis

This paper presents empirical methods for enhancing the accuracy of inductive learning systems. It

addresses the problems of: learning propositional production rules in multi-class classification tasks in

noisy domains, maintaining continuous learning when confronted with new situations after the learning

phase is completed, and classifying an object when no rule is satisfied for it.

It is shown that interleaving the learning and performance-evaluation processes, allows accurate

classifications to be made on real-world data sets. The paper presents the system ARIS which

implements this approach, and it is shown that the resulting classifications are often more accurate than

those made by the non-refined knowledge bases.

The core design decision that lies behind ARIS is that it employs an ordering of the rules according to

their weight. A rule’s weight is learned by using Bayes’ theorem to calculate weights for the rule’s

conditions and to combine them. This model focuses the analysis of the knowledge base and assists the

refinement process significantly.

The system is non-interactive, it relies on heuristics to focus the refinement on those experiments that

appear to be most consistent with the refinement data set. The design framework of ARIS consists of a

tabular model for expressing rule weights, and the relationship between refinement cases and the rules

satisfied for each case to focus the refinement process. The system has been used to refine knowledge

bases created by ARIS itself, as well as to refine knowledge bases created by the RIPPER and C4.5

systems [6,25] in ten selected domains. Two main advantages have been observed. First, the ability to

gradually improve the knowledge base as the refinement proceeds. Second, is the ability to learn strong

rules utilising condition’s weight using minimum covering algorithm. Thus, by taking account of this

information we improve the applicability and quality of refinement

Mohamed Abolgasem Ali Arteimi, (01-2000), جنوب افريقيا: الأكاديمية الليبية,